Dnes je již neobvyklé, že by se zboží vyrábělo na stejném místě, kde se prodává. Zatímco dříve byla například u každého obuvníka ševcovská dílna, dnes jsou prakticky veškeré produkty vyráběny v továrnách a rozváženy po celé republice.
K tomuto účelu se používá nejrůznějších druhů přepravy. Asi nejznámějšími jsou letecká, lodní, vlaková a především nákladní. Ta je také nejpoužívanější, a to nejen v mezinárodní přepravě. Čím si tuto poctu zasloužila?
V první řadě je třeba si říci, jaké typy přepravy jsou využitelné v rámci vnitrostátního převozu zboží. Zde je totiž třeba vzít v úvahu velikost daného státu. A tak zatímco například v Rusku či Spojených státech Amerických by měla i vnitrostátní letecká doprava zboží využití, u nás se rozhodně nevyplatí.
je
Pokud jde o tu lodní, pak zde nemáme prakticky žádné řeky, které by byly splavné pro nákladní lodě. Jediný kousek, který máme, je část Labe u hranic s Německem, a to ani zdaleka nestačí. Zbývá tedy pouze vlak a nákladní automobil.
A mezi těmito dvěma vnitrostátní kamionová doprava vyhrává hned z několika důvodů. Tím prvním je samozřejmě flexibilita. Zatímco vypravit vlak stojí poměrně dost úsilí, neboť je třeba jej nejen naložit, ale také naplánovat jeho trasu tak, aby se nesrazil s jiným vlakem, nákladní automobil takový problém nemá. Zde může řidič vyrazit prakticky kdykoliv.
Dále tu máme snížení nutnosti překládek. Jen málokdy se totiž daný obchod, do kterého zboží vezeme, nachází v těsném sousedství železniční stanice. Bylo by tedy třeba je nejprve v cílové stanici přeložit na nákladní vůz, který jej pak dopraví až na místo určení. Tím se dramaticky zvyšují nejen finanční náklady, ale také pravděpodobnost, že se zboží poškodí.
Není tedy divu, že nákladní vozy jsou nejvíce preferovanou variantou. Samozřejmě i vlaky se používají, avšak zdaleka ne tak často. V současné době je zkrátka železniční doprava tou nejlepší.