Již od útlého věku jsme nuceni navštěvovat základní školu. V té se obvykle ukáže, kdo je lepší a kdo horší co se předpokladů pro další studium týče. Některým dětem jde vše samo od sebe a rychle, jiné potřebují více času se látku naučit a pochopit ji a některé se ani to nenaučí. Rodiče pak navštěvují různé poradny, kde odborníci dají dítěti papír, že má dyslexii, dyskalkulii a tak dále. Učitelé jsou pak nuceni těmto dětem dávat více času na to, se určitou látku naučit a obvykle k nim musí i zvlášť přistupovat.
Díky různým charakteristikám ve škole zjistíte, jestli se vaše dítě hodí pro další vzdělání nebo ne. Úroveň prospěchu ve škole by měly odrazit známky, které žák dostane. Ne všichni učitelé však jednají fér, takže je někdy třeba nad prospěchem žáka přihmouřit oči.
Když už se dítě dostane do deváté třídy, mělo by vědět, co chce dělat. Rozhodně byste neměli jeho kariéru rozhodovat vy. S dítětem můžete různé alternativy dalšího vzdělání prodiskutovat, ale rozhodně mu nedávejte brouka do hlavy ani se ho nesnažte nutit do něčeho, co nechce.
Právě v posledním ročníku základní školy by se měli žáci rozhodnout, jestli chtějí na obor s maturitou nebo bez. Pochopitelně obory s maturitou jsou obtížnější a trvají celé čtyři roky. Obory na odborných školách jsou obvykle tříleté bez maturity. Pokud vaše dítko již ví, že chce dále studovat ještě vysokou, může vyzkoušet buďto gymnázium nebo lyceum. Tyto školy pak připraví žáka na to, aby se dobře orientoval na vysoké a nemusel hodně látky dohánět. Pochopitelně jsou gymnázia stejně jako lycea obtížnější co se probírané látky týče. Dávejte ale pozor, pokud si vybere gymnázium a dále se pak rozhodne, že na vysokou nechce, je pak těžké si bez jakéhokoliv zaměření najít práci. Proto je lepší vybrat spíše lyceum, které je zaměřeno, ale zároveň dokáže žáka připravit na vysokou.