Podle vyhlášky by měl být každý automobil v průběhu jízdy vybaven sadou náhradních žárovek, přesto se stává, že v autě chybí, a pokud tam jsou, tak nejsou pro některé řidiče vodítkem, jaké žárovky vlastně do jejich auta pasují. Každý není technický typ, a i obyčejné žárovky si raději nechá vyměnit někým fundovaným. Nehledě na to, že se u moderních vozů spolu se světlometem mnohdy demontuje i část přední masky a nárazníku.
Jaké žárovky tam vlastně mám
Tuto otázku si podle mediálních průzkumů klade přibližně třetina řidičů. Ti skutečně tápou a situaci řeší až v okamžiku, kdy žárovka praskne a je to aktuální.
Vodítkem pro výměnu žárovek by měl být manuál od vašeho vozu. U zakoupených ojetých vozů z druhé ruky nemusí být manuál, stejně jako servisní záznamy, k dispozici, bez problémů byste ovšem měli zvládnout manuál stáhnout z webových stránek výrobce vozů, případně z jiného zdroje. Tam se dozvíte, jakou mají vaše žárovky patici:
H4 – jsou osazeny především u starších typů vozů a jedná se o halogenová svítidla se dvěma vlákny, kde jsou potkávací i dálková světla řešena v jedné žárovce.
H7 – halogenky s jedním vláknem s odděleným provozem potkávacích a dálkových světel, objevují se v moderních konstrukcích světlometů.
Xenonové výbojky – špičkové světlomety se zabudovanou paticí pro vysokotlaké výbojky, které by správně měl měnit pouze odborník v servisu. Manipulace s výbojkami je totiž nebezpečná a vyžaduje přesný pracovní postup.
Čím si posvítit
Škála možností je široká a jednotlivé typy se liší u renomovaných značkových výrobců svými vlastnostmi. Vévodí jim autožárovky Osram s vysokým světelným tokem, jejichž výrazné světlo je však na úkor krátké životnosti. Na opačné straně modelové linie jsou žárovky s extrémně dlouhou životností, jejich svítivost je však mnohem nižší a jsou vhodné spíše do městského provozu. Zlatým středem jsou typy s průměrnou životností a s průměrným světelným výkonem. Záleží pak na každém z vás, co je pro vás prioritní, volba autožárovky je totiž pokaždé určitým kompromisem.